Podstatná jména rodu ženského...
POZOR! Nejprve provádějte přípravu jako u podstatných jmen rodu mužského. Nastavte si obraz tak, abyste měli TEXT - zelená barva a pod ním tabulku s přehledem vzorů. Tak uvídíte hned řešení. Teprve po zvládnutí doporučujeme další procvičování jako u rodu mužského.
Nacvičujeme stejně jako u podstatných jmen rodu mužského. Neurčujeme životnost.
1.pád - kdo, co ?
2.pád - koho, čeho ?
3.pád - komu, čemu?
4.pád - koho, co ?
5.pád - oslovujeme, voláme
6.pád - (o) kom, (o) čem ?
7.pád - kým, čím ?
POZOR: doplňující informace- 2.p.č.mn. růží, ale také ulic.
START
TA ŽENA-rod ženský-tvrdý vzor
číslo jednotné číslo množné
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
žena bez ženy k ženě ženu ženo! o ženě s ženou ženy bez žen k ženám ženy ženy! o ženách s ženami
TA- nůše /růže/-rod ženský-měkký vzor
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
nůše bez nůše k nůši nůši nůše! o nůši s nůší nůše bez nůší k nůším nůše nůše! o nůších s nůšemi
Nejprve vždy hledej stejné obrázky a určuj .
1.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si i popř. jaká tam patří i, -ý.
Označ /neklikej/ správný údaj a níže v KONTROLE oprav. Postup po jednom údaji.
Národní stromy v Rusku jsou /břízi/břízy/.
Vznášel se nad /zemí/zemý/.
Mezi hmyz patří také /vosi/vosy/.
Závod se jel ve Štikovské /rokli/rokly/.
/Sovi/sovy/ létají neslyšně.
Listy /kopřivi/kopřivy/ sbíráme jako byliny.
Podzimní les hýří /barvami/barvamy/.
KONTROLA
Závod se jel ve Štikovské rokli /6.pád-růži/. Národní stromy v Rusku jsou břízy /1.pád-ženy/. Podzimní les hýří barvami /7.pád-koncovka ami/. Sovy /1.pád-ženy/ létají neslyšně. Vznášel se nad zemí /7.pád-růží/.Listy kopřivy /2.pád-ženy/ sbíráme jako byliny. Mezi hmyz patří také vosy /1.pád-ženy/.
TA růže-ženský rod-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
růže bez růže k růži růži růže! o růži s růží růže bez růží k růžím růže růže! o růžích s růžemi
TA ŽENA-ženský rod-tvrdý vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
žena bez ženy k ženě ženu ženo! o ženě s ženou ženy bez žen k ženám ženy ženy! o ženách s ženami
2.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si i popř. jaké tam přijde i, -ý.
Označ /neklikej/ správný údaj a níže v kontrole oprav. Postup po jednom údaji.
Na břehu řeky /Sázavi/Sázavy/ rostou /vrbi/vrby/.
Nad /skalami/skalamy/ vyšlo slunce.
Přijdeme za /chvíli/chvíly/.
Prohlížíme nové /budovi/budovy/.
Kuchař loupe/cibuli/cibuly/.
V řece plují velké /rybi/ryby/.
V rákosí kvákaly /žábi/žáby/.
KONTROLA
Na břehu řeky Sázavy /2.pád-ženy/ rostou vrby /1.pád-ženy/. V rákosí kvákaly žáby /1.pád-ženy/. Prohlížíme si nové budovy /4.pád-ženy/. V řece plují velké ryby /1.pád-ženy/. Nad skalami /7.pád-konc.ami/ vyšlo slunce.Kuchař loupe cibuli /4.pád růži/. Přijdeme za chvíli /4.pád-růži/.
TA ŽENA-rod ženský-tvrdý vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
žena bez ženy k ženě ženu ženo! o ženě s ženou ženy bez žen k ženám ženy ženy! o ženách s ženami
TA nůše-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
nůše bez nůše k nůši nůši nůše! o nůši s nůší nůše bez nůší k nůším nůše nůše! o nůších s nůšemi
TA PÍSEŇ -rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
píseň bez písně k písni píseň písni! o písni s písní písně bez písní k písním písně písně! o písních s písněmi
TA KOST-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
kost bez kosti ke kosti kost kosti! o kosti s kostí kosti bez kostí ke kostem kosti kosti! o kostech s kostmi
3.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si i popř.jaká tam patří í, -ý.
Označ /neklikej/ správný údaj a hned porovnej v KONTROLE.
Stěny byly zdobeny krásnými lidovými /malbami/malbamy/ a /kresbami/kresbamy/.
Pomník byl ze /žuli/žuly/.
/V neděli/neděly/ se vracíme domů.
Krásně voněly /lípi/lípy/.
Nemocný chodí o /berli/berly/.
Připluly sem vodní /želvi/želvy/.
Rozsvítili plynové /lampi/lampy/.
KONTROLA
Krásně voněly lípy /1.pád-ženy/. Stěny byly zdobeny krásnými lidovými malbami /7.pád-konc.ami/ a kresbami /7.pád-konc.ami/. Rozsvítili plynové lampy /4.pád-ženy/. Pomník byl ze žuly /2.pád-ženy/. V neděli /6.pád-růži/se vracíme domů. Připluly sem vodní želvy /1.pád-ženy/. Nemocný chodí o berli /6.pád-růži/.
TA nůše/růže/-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
nůše bez nůše k nůši nůši nůše! o nůši s nůší nůše bez nůší k nůším nůše nůše! o nůších s nůšemi
TA ŽENA-rod ženský-tvrdý vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
žena bez ženy k ženě ženu ženo! o ženě s ženou ženy bez žen k ženám ženy ženy! o ženách s ženami
4.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si i popř. jaká tam patří i, -ý.
Označ /neklikej/ správný údaj a hned dole v KONTROLE oprav.
Přisuň tu / židli/židly/ ke stolu/.
Na strom jsme pověsili /kosi/kosy/.
Podepsali jsme /smlouvi/smlouvy/.
S těmi /smlouvami/smlouvamy/ jsme odjeli.
Ten má hodně /síli/síly/.
Zabývame se různými /pracemi/pracemy/.
Zedníci skládají /cihli/cihly/.
KONTROLA
Ten má hodně síly /2.pád-ženy/. Zedníci skládají cihly /4.pád-ženy/. Přisuň tu židli /4.pád-růži/ ke stolu. Na strom jsme pověsili kosy /4.pád-ženy/. Zabýváme se různými pracemi /7.pád-konc.emi/. Podepsali jsme smlouvy /4.pád-ženy/. S těmi smlouvami /7.pád-konc. ami/ jsme odjeli.
TA ŽENA-rod ženský-tvrdý vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
žena bez ženy k žěně ženu ženo! o ženě s ženou ženy bez žen k ženám ženy ženy! o ženách s ženami
TA růže/nůše/-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
růže bez růže k růži růže růže! o růži s růží růže bez růží k růžím růže růže! o růžích s růžemi
5.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si popř. jaká tam patří i, -ý.
Označ /neklikej/ správný údaj a hned v KONTROLE oprav.
Bílé /břízy/břízy/ ukrývají v mechu jedlé /houbi/houby/.
Čekal na tu /chvíli/chvíly/.
Rád nosím bílou /košili/košily/.
Divoké /husi/husy/ přiletěly.
Ve škole máme novou /tabuli/tabuly/.
Pod /jedlí/jedlý/ bylo několik/ bledulí/bledulý/.
/Ze tmi/tmy/ se ozývalo něco divného.
KONTROLA
Ze tmy /2.pád-ženy/se ozývalo něco divného. Bílé břízy /1.pád-ženy/ukrývají v mechu jedlé houby /4.pád-ženy/.Čekal na tu chvíli /4.pád-růži/. Pod jedlí /7.pád růží/ bylo několik bledulí /2.pád-růží/. Rád nosím bílou košili /4.pád-růži/. Ve škole máme novou tabuli /4.pád-růži/. Divoké husy /1.pád-ženy/ přiletěly.
TA PÍSEŇ-rod ženský -měkký
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
píseň bez písně k písni píseň písni! o písni s písní písně bez písní s písněmi písně písně! o písních s písněmi
TA KOST-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
kost bez kosti ke kosti kost kosti! o kosti s kostí kosti bez kostí ke kostem kosti kosti! o kostech s kostmi
6.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si popř. jaká tam patří i, -ý.
Označ/neklikej správný údaj a podle KONTROLY hned oprav.
Vzbouření /na vsi/vsy/.
Ve škole se učíme /o krvi/ o krvy/.
Řídíme se /zásadami/zásadamy správné /výživi/výživy/.
Dříve lidé vázali slámu do /otepí/otepý/.
Bačkory byly pod /postelí/postelý/.
Pojedu do České/ Lípi/Lípy/.
Navštívím obchod s /košilemi/košilemy/.
KONTROLA
Pojedu do České Lípy /2.pád-ženy/. Ve škole se učíme o krvi /6.pád-písni/. Navštívím obchod s košilemi /7.pád-konc.emi/. Řídíme se zásadami /7.pád-konc.-ami/správné výživy /2.pád-ženy/. Dříve lidé vázali slámu do otepí /2.pád-kostí/.Vzbouření na vsi /6.pád-kosti/. Bačkory byly pod postelí /7.pád-písní/.Dříve lidé vázali slámu do otepí /2.pád kostí/.
TA růže-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
růže bez růže k růži růži růže! o růži s růží růže bez růží k růžím růže růže! o růžích s růžemi
TA PÍSEŇ-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
píseň bez písně k písni píseň písni! o písni s písní písně bez písní k písním písně písně! o písních s písněmi
7.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si popř. jaká tam patří i, -ý.
Označ /neklikej/ správný údaj a hned v KONTROLE oprav.
Z /Jihlavi/Jihlavy/pojedeme autobusem do /Přibyslavy/Přibyslavy/.
Nad /hradbami/hradbamy/ létaly/ střeli/střely/.
Pták seděl na /haluzi/haluzy/.
V /láhvi/láhvy/ byla voda.
Cestujeme do mnoha /zemí/zemý/.
V Mladé /Boleslavi/Boleslavy/ se vyrábějí auta.
Na /větvích/větvých/ stromů seděli ptáci.
KONTROLA
V Mladé Boleslavi /6.pád-kosti/ se vyrábějí auta. Pták seděl na haluzi /6.pád-písni/. Na větvích /6.pád-písních/ seděli ptáci. Nad hradbami /7.pád-konc.ami/ létaly střely /1.pád-ženy/. Z Jihlavy /2.pád-ženy/ pojedeme autobusem do Přibyslavi /2.pád-kosti/. V láhvi /6.pád-písni/ byla voda. Cestujeme do mnoha zemí /2.pád-růží/.
TA PÍSEŇ-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
píseň bez písně k písni píseň písni! o písni s písní písně bez písní k písním písně písně! o písních s písněmi
TA KOST-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
kost bez kosti ke kosti kost kosti! o kosti s kostí kosti bez kostí ke kostem kosti kosti! o kostech s kostmi
8.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si popř. jaká tam patří i, -ý.
Označ /neklikej/ správný údaj a hned podle KONTROLY oprav.
Bez /soli/soly/ nelze žít.
Ve škole se seznámime s mnoha cizími /zeměmi/zeměmy/.
Ve Zlíně je výroba /obuvi/obuvy/.
Na břehu řeky /Sázavi/Sázavy/ je nádherně.
Stáli na /hrázi/hrázy/ rybníka.
/Víli/víly/ tančili na palouku.
Uviděli /stopi/stopy/ /kotoptví/koroptvý/.
KONTROLA
Víly /1.pád-ženy/ tančily na palouku. Bez soli /2.pád-kosti/nelze žít.Uviděli stopy /4.pád-ženy /koroptví /2.pád-písní/. Ve škole se seznámíme s mnoha cizími zeměmi /7.pád-konc.emi/. Stáli na hrázi /6.pád-písni/ Ve Zlíně je výroba obuvi /2.pád-kosti/. Na břehu řeky Sázavy /2.pád-ženy/ je nádherně.rybníka.
TA PÍSEŇ-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
píseň bez písně k písni píseň písni! o písni s písní písně bez píní k písním písně písně! o písních s písněmi
TA KOST-rod ženský-měkký vzor
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
kost bez kosti ke kosti kost kosti! o kosti s kostí kosti bez kostí ke kostem kosti kosti! o mostech s kostmi
9.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si popř. jaká tam patří í, -ý.
TA PÍSEŇ-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
píceň bez písně k písni píseň písni! o písni s písní písně bez písní k písním písně písně! o písních s písněmi
TA KOST-rod ženský-měkký vzor
jednotné číslo množné číslo
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7
kost bez kosti ke kosti kost kosti! o kosti s kostí kosti bez kostí ke kostem kosti kosti! o kostech s kostmi
10.TEXT-určujeme rod, vzor, číslo, pád. Všímejte si popř. jaká tam patří i, -ý.