Slovní druhy č.1‚ 2, 3..POZOR! Úplně dole je složitější skloňování zájmen /např. mě, mně apod/.
START
1/ Nejprve doporučujeme přípravu tak, že si vždy nastavíme stránku, abychom viděli současně pod sebou KONTROLU s obrázky /nikoliv text/ a pod ní TABULKU. Porovnáváme symboly u obrázku z kontroly se symboly v TABULCE. Pozorně si všechny texty takto připravíme a teprve potom děláme další část, t.j.č.2.
2/ Postup: ve cvičném textu postupuj pouze po jednom obrázku.Tam označ /neklikej/ jeden správný údaj v závorce /zkratky podle tabulky/ a dole podle KONTROLY oprav. Pády procvičuj větami pod obrázky.
3/ POZOR! Začátečníci vždy určují /označují/ pouze no, nz, nv a pokročílí vše.
Podstatná jména 1 - skloňují se-ohebné slovní druhy.
Můžeme si na ně ukázat ten,ta, to.
Jsou to názvy: osob, zvířat, věcí, vlastností, dějů /činností a stavů, vztahů/. Určujeme rod /u mužského rodu životnost/, číslo, pád-procvičujeme pod cvičným textem samostatně a vzor /budeme určovat v samostatné sekci podstatná jména- později/. Přejeme mnoho úspěchů.
.
1.cvičný text TABULKA mnžv-rod mužský, neživotný mžv-mužský, životný
TEXT
nv s II /nd ž I/ nvl ž I no s I /nz ž I/ nv s II nz s I /nz ž II / nd ž I
no mžv I /nom II/ no mnžv I nz mžv II /nv s I / no mnžv II nzmžvI /nz ž I / no s II
POZOR! Začátečníci vždy označí /neklikají/ pouze podstatné jméno a pokročílí vždy pouze pád.
Bez moudrosti starších se neobejdeme ( 1 pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).Miminko se hlasitě ozývalo /1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 6.pád, 7.p/.
Poslouchej dobře, ty jedna žábo! (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád). Rád pozoroval ryby /1.p, 2.p, 3.p, 4.p, 5.p, 6.p, 7.p./.
Vítal se s prvními tažnými ptáky (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád). Přistoupila k tomu žákovi /1.p, 2.p, 3.p, 4.p, 5.p, 6.p, 7.p./.
KONTROLA /s obrázky/
mžv- životný mžv- životný
Tabulka mžv-rod mužský, životný mnžv-rod mužský, neživotný
KONTROLA
Bez moudrosti / 2.pád-bez koho,čeho/ starších se neobejdeme. Miminko /1.pád-kdo, co/ se hlasitě ozývalo. Rád pozoroval ryby /4.pád-koho, co/. Přistoupila k tomu žákovi /3.pád-komu, čemu/. Poslouchej dobře, ty jedna žábo /5.pád-oslovujeme, voláme/. Vítal se s prvními tažnými ptáky /7.pád-kým, čím/.
2.cvičný text TABULKA mžv-rod mužský, životný mnžv-mužský, neživotný
TEXT
nvmžvII /nom II/ nvmnžvI nv s II /nd žI/ nv ž I/ no mžv I /no mnžv II/ nz ž I
nv s I /nv d I/ nv ž II nomžvI /n vl m II/ ndmnžvI nd s I /nvl. mžv II/ nv s II
POZOR! Začátečníci pouze označí /neklikají/ podstatné jméno a pokročílí pouze pád.
Označ /neklikej/ správný pád podstatných jmen. Postupuj po jednom údaji s následnou kontrolou.
Hrnečku vař (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád)!
Bez své kuchyně by asi nemohl žít (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Možná přijde i kouzelník (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Obdivoval jeho rychlý běh (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
To je naše první čtení (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Budeme slunci blíž (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Slyšel o kouzelném hrnečku ( 1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád,7.pád).
Nemohl se rozloučit se svou kuchyní (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
mnžv- neživotný KONTROLA / s obrázky/ mžv životný neživotný
TABULKA mžv-rod mužský, životný mnžv-rod mužský, neživotný
KONTROLA
Hrnečku /5.pád-oslovujeme, voláme/ vař! Nemohl se rozloučit se svou kuchyní. /7.pád-kým, čím/.Bez své kuchyně /2.pád-koho, čeho/ by asi nemohl žít. Slyšel o kouzelném hrnečku /6.pád-o kom, čem/. Obdivoval jeho rychlý běh /4.pád-koho, co/. Budeme slunci /3.pád-komu, čemu/blíž.To je naše první čtení /1.pád-kdo, co/.Možná přijde i kouzelník /1.pád -kdo, co/.
3.cvičný text TABULKA mžv-rod mužský, životný mnžv-mužský, neživotný
nvmnžvII /nv mnžvI/ nvmžvII nvmžvI /nvl.mnžvI/ ndmžvI nv s I /nvl.mžv / nz s I
nd s I /no ž II/ nvl.s.I nv s II /no ž I/ nv ž II nv s II /nd s II/ nvl.mžv II
POZOR! Začátečníci označí /neklikají/ pouze podstatné jméno a pokročilí určují vše.
Označ /neklikej/ správný pád podstatných jmen. Postupuj po jednom údaji s následnou kontrolou.
Plavání je velice zdravé(1.pád,2.pád,3.pád,4.pád,5.pád,6.pád,7.pád).
Potýkal se s hřebíky (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Hočičko, přestaň zlobit (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád)!
Perem budeme psát až později (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Dostal prostě strach (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Nalil koťátku (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád,7.pád).
Z jeho plavání měl opravdu radost (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Otočil se k holčičce(1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
KONTROLA / s obrázky/
mnžv neživotný
mnžv- neživotný
TABULKA mžv-rod mužský,životný mnžv-rod mužský neživotný
KONTROLA
Dostal prostě strach /4.pád-koho, co/.
Plavání /1.pád-kdo, co/je velice zdravé. Otočil se k hočičce /3.pád-komu, čemu/.Potýkal se s hřebíky /7.pád-kým, čím/. Z jeho plavání /2.pád-koho, čeho/ měl opravdu radost. Holčičko /5.pád-oslovujeme, voláme/, přestaň zlobit! Perem /7.pád-kým, čím/ budeme psát později.Dostal prostě strach /4.pád-koho, co/. Nalil koťátku /3.pád-komu, čemu/.
Přídavná jména 2 - skloňují se-ohebné slovní druhy.
Pojmenovávají vlastnosti osob, zvířat, věcí a jevů označených podstatnými jmény. S těmi se shodují v pádě, čísle a rodě.
Ptáme se na ně otázkami : Který ? Která ? Které ? Jaký ? Jaká ? Jaké ? Na přivlastňovací se ptáme otázkou : Čí ?
Druhý stupeň se tvoří z prvního příponami-ejší, -ější , Může se tvořit také koncovkou- í /pomalejší, pěknější, hrubší, lehčí/.
Třetí stupeň se tvoří z druhého předponou nej-nejpomalejší.
Určujeme u nich rod, číslo, pád-určujeme samostatně ve cvičení pod textem a vzory určujeme, podobně jako životnost, u r.mužského, později v samostatné sekci přídavná jména .
POZOR! Začátečníci označují /neklikají/ pouze o, z, v a pokročílí označují vše.
START
TABULKA
1.TEXT
z m II ý /z m I y / j m I í j m I / z m II / o m II z m I/ v m II/ o m II
j m II y/ j m I ý/ o m í I / z m I ý/ o m I y/ v ž II í v m II / v m I / o m I
POZOR! Začátečníci označují pouze přídavné jméno a pokročilí pouze pád.
Označ /neklikej/ správný údaj a hned zkontroluj dole pod KONTROLOU. Postupuj po jednou údaji.
Poslouchali kosí zpěv (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Bez širokého základu by sněhulák nestál pevně (1.pád. 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
S vytrvalým koněm vyhrál často vyhrával (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Vítězství získali rychlí chlapci (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Byl to lidový tanec (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Ty bručivý medvěde (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Vznášeli se v lidovém tanci (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
KONTROLA / s obrázky/
KONTROLA
Vznášeli se v lidovém /6.pád/ tanci.Bez širokého /2.pád/ základu by sněhulák nestál pevně. Poslouchali kosí /4.pád/ zpěv. Ty bručivý /5.pád/ medvěde. Byl to lidový /1.pád/ tanec. Vítězství získali rychlí /1.pád/ chlapci.S vytrvalým /7.pád/ koněm často vyhrával. TABULKA
2. TEXT
o m I / v ž II / o m II j ž II /z ž II/ v m II o ž I /o ž II/ j m II
v ž I y /v ž II ý/ j m II í v s I /v s II/ j m II o m I ý /o m II í/ v ž II i
POZOR! Začátečníci označí vždy pouze přídavné jméno a pokročilí pouze pád.
Označ /neklikej/ správný údaj a hned oprav v KONTROLE dole pod obrázky.
Přišli ke zlé čarodějnice (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Chutnaly mu čerstvé melouny (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Nasbírali mnoho léčivých bylin (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Stůjte milí přátelé (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád)!
Znám ty jiskrné oči (1.pád,2.pád, 3.pád,4.pád,5.pád,6.pád,7.pád).
Jsou to známí lidé (1.pád,2.pád, 3.,pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Přišel se známými lidmi (1.pád,2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
KONTROLA /s obrázky/
KONTROLA
Přišli ke zlé /3.pád/ čarodějnici/. Přišel se známými /7.pád/ lidmi. Chutnaly mu čerstvé /1.pád/ melouny. Jsou to známí /1.pád/ lidé. Nasbírali mnoho léčivých /4.pád/ bylin. Stůjte, milí /5.pád/ přátelé! Znám ty jiskrné /4.pád/ oči.
TABULKA
3. TEXT
o ž I í /o m II i/ o m I ý z s I /z s II/ o s I v s I /v s II/ o m II
v ž II /v ž I/ j M II o ž II /z m I/ z m II z m I /z m II/ z s II přivlastňovací
POZOR! Začátečníci označují vždy pouze přídavné jméno a pokročilí pouze pád.
Označ /neklikej/ správný údaj a hned dole v KONTROLE oprav.
Rozhlédl se po rozlehlé dolině (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Bez velikého psa si neumíme hlídání představit (1.pád, 2.pád, 3.pád,4.pád,5.pád, 6.pád, 7.pád).
Je to starostlivý přítel (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Měl rád telecí a hovězí maso (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
To mládě bylo o tolik kratší (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád,6.pád,6.pád,7.pád).
Byla to Mirkova štěňata (1.pád, 2.pád, 3.pád, 4.pád, 5.pád, 6.pád, 7.pád).
Přišel se starostlivým přítelem (1.pád, 2.pád, 3.pád,4.pád,5.pád,6.pád,7.pád).
KONTROLA / s obrázky/
přivlastňovací
TABULKA
KONTROLA
Přišel se starostlivým /7.pád/ přítelem. Byla to Mirkova /1.pád/ štěňata. To mládě bylo o tolik kratší /1.pád/. Měl rád hovězí a telecí /4.pád/ maso. Je to starostlivý /1.pád/ přítel. Bez velikého /2.pád/ psa si neumíme hlídání představit. Rozhlédl se po rozlehlé /6.pád/ dolině.
Zájmena 3 - skloňují se - ohebné slovní druhy.
START
Zájmena jsou slova, která zastupují podstatná a přídavná jména, nebo na osoby, zvířata a věci ukazují.
DOPORUČENÍ. Zájmena se naučte zpaměti. Bude se vám to náramně hodit.
osobní já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, se /zvratné/
přivlastňovací můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, svůj
ukazovací ten, tenhle, tento, onen, takový, týž, tentýž, sám
tázací kdo, co, jaký, který, čí,
vztažná kdo, co, jaký, který, čí, jenž
neurčitá někdo, něco, nějaký, některý, něčí,
kdosi, cosi, jakýsi, kterýsi, čísi,
kdokoli, cokoli, jakýkoli, kterýkoli, číkoli,
málokdo, máloco, málojaký, málokterý, máločí,
ledakdo, ledaco, ledajaký, ledakterý, ledačí,
leckdo, lecco, lecjaký, leckterý, lecčí,
každý, všechen
záporná nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný
TABULKA
1.TEXT
z / u / o z / u / v / t u / t / p
n / u / p z / t / p / o / v o / z / u / z
KONTROLA s obrázky
TABULKA
2. TEXT
o / zvratné/ u / z v / t / p / o t / o / u / p
u / t / o / p o / p / v / n zvratné/ o / u
KONTROLA
TABULKA
3.TEXT
t / v / z / p / n v / n / z / u / o zvratné / u / p
u / p / o / z / n o / t / v / z / p / o / u / v /
KONTROLA / s obrázky/
TABULKA
4. TEXT
n / u / z / o / z u / z / n / t / v / u / o / n / z /
z / n / t / v / p / u z / n / u / t / o u / p / o / n / z / v
KONTROLA
Zájmena
1. zájmena osobní
a/ zájmena bezrodá
mě, mne (2. a 4. pád) - mně (3. a 6.pád)
mi (3.pád zájmena já) - my, vy (1.pád množného čísla)
Označ /neklikej/ správný tvar v závorce. Zkontroluj v KONTROLE pod větami.
Bylo /mě, mne//mně, mi/ po něm smutno.
I kdyby /mě, mne/mně, mi/ slibovali všechno na světě, přece zrádcem nebudu.
I kdyby /mě, mne//mně/mučili, přece zrádcem nebudu.
Když /mě//mně/ spatřila, usmála se .
Jsem rád, že /mě//mně, mi/ten dopis pošleš.
Často o /mě//mně/ mluvili.
Myslel jsem, že /mě/mně/ nikdo nevidí.
Jarda na /mě//mně/ čekal celý den.
Obrátila se ke /mě//mně/ zády.
Její oči se na /mě//mně/ upřely s líčeným údivem.
Ve /mě//mně/ máš vždy oporu.
KONTROLA
Myslel jsem, že mě, mne /4. pád/ nikdo nevidí . Ve mně /6. pád/ máš vždy oporu . Její oči se na mě /4. pád/ upřely s líčeným údivem . Bylo mně, mi /3. pád/ po něm smutno. I kdyby mně, mi /3. pád/ slibovali všechno na světě, přece zrádcem nebudu . I kdyby mě, mne /4. pád/ mučili, přece zrádcem nebudu . Obrátila se ke mně /3. pád/ zády. Jarda na mě /4. pád/ čekal celý den . Často o mně /6. pád/mluvili . Jsem rád, že mně, mi /3. pád/, ten dopis pošleš . Když mě /4. pád/ spatřila, usmála se .
b/ zájmena rodová on, ona, ono-------v podstatě se skloňují jako zájmeno náš, naše, naše.
Po předložkách je na začátku tvarů zájmen on, ona, ono místo j, ň. Např.bez něho apod. Ve 4. pádě má zájmeno on ještě tvar -ň, který se připojuje k některým předložkám. /Např. naň, proň, zaň./ Tento tvar není ale ve 2. pádě nemůže tedy být doň!
Odlišnosti! U zájmen on, ono- jsou v 2. 3. a 4. pádě jednotného čísla tvary kratší a delší než u zájmen náš, naše, naše. Delších tvarů /jeho, něho, jemu, němu-se užívá po předložkách nebo při důraze /jeho se nebojím/. Kratších tam, kde nejsou po předložkách a kde na nich není důraz /nebojím se ho/.
Tvary zájmen on, ona, ono mají v koncovkách krátké i tam, kde má krátkou samohlásku v koncovce i zájmeno ten, ta, to, a dlouhé í tam, kde má zájmeno ten, ta, to samohlásku dlouhou. Je tu tedy shoda také s tvary zájmena náš. Např. Znám ji-tu (naši) spolužačku. Pomohu jí-té (naší) spolužačce. Půjdu s ním-s tím (naším) spolužákem. Půjdu s nimi-k těm (našim) spolužákům.
jím, (s) ním-7. pád jednotného čísla rodu mužského a středního
jí , (bez) ní, (k) ní, (o) ní, (s) ní- 2. 3. 6. a 7. pád zájmena ona
ji , (pro ni)-4. zájmena ona
jich, (bez nich), jim, k nim, (o) nich, jimi (s) nimi- tvary množného čísla všech rodů.
POZOR: jím /tím/ bratrem, dítětem/ -jim /těm bratrům, sestrám, děvčatům/.
Zájmeno "jenž". Kromě 1.pádu (jenž) má stejné tvary jako zájmeno "on", pouze k němu připojíme ž. Zájmeno "jenž" mění počáteční j-po předložkách na n- (jimž-k nimž).
Označ /neklikej/ správný údaj v závorce. Kontroluj po každém údaji níže v KONTROLE.
Potkal jsem /ji/jí/.
To bych do /ni/ní/ neřekl.
Nikdy se /ji/jí/ nesmějte.
Co proti /ni/ní/ máte?
Proč se na /ji/jí/ni/ní/ ptáte?
Vybídli jsme /ji/jí/ ke spolupráci.
Neřekl, že se s /jí/ní/ni/ chci sejít.
Nevyznám se v /ni//ní/ a také /ji//jí/ vůbec nerozumím.
Zadívala jsem se na /ni//ní/, protože jsem /ji/jí/ chtěla vidět ve vaší společnosti.
Jeli jsme s /ni/ní/.
Srdce /ji//jí/ divoce bylo.
Nepronikl /jimi//jími/ ani hlásek.
Půjdu tam bez /ho//něho/.
Znám /něho//ho/ dobře.
Bez /ni/ ní/ byl stále smutnější.
Nenechal se /jím /jim/ zmást.
KONTROLA
Potkal jsem ji /4. pád/ . To bych do ní /2. pád/ neřekl . Znám ho /4. pád bez předložky-kratší tvar/ .Půjdu tam bez něho /2. pád s předložkou-delší tvar/. Nikdy se jí /3. pád/ nesmějte . Co proti ní /3. pád po předložce/ máte ? Nepronikl jimi /tvary množného čísla všech rodů/ ani hlásek . Srdce jí /3. pád/ divoce bylo . Proč se na ni /4. pád po předložce/ ptáte ? Vybídli jsme ji /4. pád/ ke spolupráci . Jeli jsme s ní /7. pád po předložce/ . Neřekl, že se chci s ní /7. pád po předložce/ sejít . Nevyznám se v ní /6. pád po předložce/ a také jí /3. pád/ vůbec nerozumím . Zadívala jsem se za ní /7. pád po předložce/, protože jsem ji /4. pád/ chtěla vidět ve vaší společnosti . Bez ní /2. pád po předložce/ byl stále smutnější . Nenechal se jím /7. pád/zmást .
2/Zájmena náš, váš. U těchto lze využít analogie se zájmenem ten:
(tím) naším (psem, domem, městem)
(té) (školy), (té) naší (škole), (tu) naši (školu), o (té) naší(škole), (tou) naší školou,
(ti) naši(psi) , (těch)našich (psů, domů, škol, měst), (těm) našim (psům, domům, školám, městům,
o (těch) našich (psech, domech, školách, městech),
(těmi) našimi (psy, domy, školami, městy).
V dopisech Váš, Vašeho, Vaši adt. u osoby, které vykáme.
3. Zájmeno její
Jednotné číslo.
Její, jejího (její sestry), jejímu (její sestře), jejího (její sestru), (o) jejím (její sestře), s jejím (její sestrou).
Množné číslo.
Tvarem jejich se přivlastňuje třetí osobě množného čísla ve všech rodech a ve všech pádech.
Např. jejich bratrů, sester, per.
Tvarem jejích přivlastňujeme několika osobám kteréhokoliv rodu
Např.jejích synů, dcer, voučat.
4 .Skloňování zájmen podle vzorů přídavných jmen.
Podle vzoru "jarní" skloňujeme zájmena její, čí a něčí (máločí, ledačí, čísi, číkoli...)
Podle vzoru mladý skloňujeme zájmena který, některý, jaký, takový, týž, sám, samý, každý, žádný.
Zájmeno sám má také v 1. a 4. pádě jmenné tvary. Oba bratři chodili spolu sami. Obě sestry chodily spolu samy. Nenechávejte nás tu (chlapce s dívky) samy.
Poznámka. U zájmena "týž" jenom ke koncovkám podle vzoru "mladý" připojíme ž, -že a jsme hotovi.
Označ /neklikej/ správný údaj v závorce a hned oprav v KONTROLE dole.
To jsou /moji /mojí/ kamarádi.
Přišli /tvoji /tvojí/ přátelé.
Tvím /tvým / zlozvykům je konec.
Byli tam /samí /samý/ starší lidé.
Poslal to /svím /svým/ bratrům.
Byli to /takoví /takový/ herci.
Stála tam se /svími /svými / bratry.
Mluvili o těch /samích /samých/ lidech.
KONTROLA
To jsou moji kamarádi . Mluvili o těch samých /mladých/ lidech . Přišli tvoji přátelé.Stála tam se svými /mladými/ bratry . Tvým /mladým/ zlozvykům je konec . Byli to takoví /mladí/ herci . Byli to samí /mladí/ starší lidé . Poslal to svým /mladým/bratrům .